جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : swot

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر بیست و چهارمین شماره از این مجموعه است. علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**یازدهم فوریه

- ناحیه 'فرانتس كونته' منطقه ای در فرانسه، كه متعلق به اسپانیا بود، پس از 14 روز جنگ به تصرف سپاهیان پرنس 'كنده' سردار نام آور فرانسوی درآمد. این جنگ به علت خودداری ملكه اسپانیا و نایب السلطنه 'شارل دوم' از به رسمیت شناختن تسخیر فلاندر(منطقه ای در فرانسه) توسط دولت فرانسه به وقوع پیوست.

(1668)

- كنفرانس 'یالتا'، كه با حضور سران سه كشور شوروی، انگیس و آمریكا در شهر بندری 'یالتا' واقع در ساحل شمالی دریای سیاه تشكیل شده بود، با توافق در مورد ادامه جنگ تا شكست كامل آلمان و تسلیم بدون قید و شرط این كشور، تقسیم آلمان بین دول متفق، خلع سلاح آلمان و اخذ غرامت جنگی از آن كشور، تجدید نظر در مرزهای لهستان و تأسیس سازمان بین‏المللی جدید به نام سازمان ملل متحد به كار خود پایان داد.(1945)

- 'نلسون ماندلا' رهبر كنگره ملی آفریقا (سازمانی با هدف مبارزه علیه رژیم آپارتاید و احقاق حقوق سیاهان) كه به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت آفریقای جنوبی دستگیر و به حبس ابد محكوم شده بود، در پی تغییرات كادر رهبری رژیم آفریقای جنوبی از زندان آزاد شد. وی در سال 1960 پس از ایجاد شاخه نظامی كنگره ملی آفریقا حملات مسلحانه خود را علیه مراكز نظامی رژیم آپارتاید آغاز كرده بود.(1990)

**دوازدهم فوریه

- مردم ایالت 'وانده' در فرانسه، علیه اقدامات حكومت مجلس 'كنوانسیون' به دلیل اعدام 'لویی شانزدهم' قیام بزرگ و مسلحانه ای را ترتیب دادند و در جریان این قیام عده ای از طرفداران انقلاب را كشتند ولی بعدها به دلیل حمله ممالك خارجی به فرانسه دست از قیام خود برداشتند.(1793)

- روز استقلال 'شیلی'، كشوری در آمریكای جنوبی، از استعمار اسپانیا اعلام شد.(1818)

- با استقرار نظام جمهوری در چین، حكومت 267 ساله خاندان سلطنتی 'منچو' كه وارث امپراتوری دو هزار ساله بودند، به پایان رسید. به دنبال وقوع شورش های پی در پی در این كشور و اشغال چهارده ایالت از هجده ایالت چین توسط نیروهای انقلابی، مجلس مؤسسانی از نمایندگان ایالات چین تشكیل و این مجلس با اعلام رژیم جمهوری در چین، 'سون یات سن' را به عنوان اولین رییس جمهور این كشور برگزید تا قدرت از درباریان به انقلابیون واگذار شود.(1912)

- جنگ اول 'تمبین' كه ایتالیا با هدف اشغال حبشه(اتیوپی) آن را آغاز كرده بود، با تصرف 'آمبارادام'(منطقه ای در حبشه) و پیروزی كامل ایتالیایی ها، پایان یافت.(1936)

- 'حسن البناء' پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر توسط رژیم پادشاهی 'ملك فاروق'(آخرین پادشاه دودمان خدیوی مصر) در 43 سالگی به شهادت رسید. مبارزات او و گروه اخوان با مخالفت علیه فساد و انحراف سران حكومت مصر آغاز و در پی كشف توطئه قتل نخست وزیر مصر، فعالیت این جمعیت، غیرقانونی اعلام شد و حسن البناء كه از سال 1948 با حكومت درگیر شده بود در این روز به شهادت رسید.(1949)

- اولین میسیون نظامی آمریكا متشكل از 342 افسر در 'سایگون' پایتخت ویتنام جنوبی به منظور بررسی نحوه دفاع از ویتنام جنوبی در برابر كمونیست های ویتنام شمالی تشكیل شد. به این ترتیب آمریكا وارد ماجرایی از تاریخ سیاسی خویش شد كه نتیجه آن جنگ معروف ویتنام بود.(1955)

- آژانس دفاع موشكی آمریكا اعلام كرد كه سلاح لیزری ضد موشك را در آسمان كالیفرنیا آزمایش كرده است و این نخستین آزمایش از این دست درجهان است كه با این آزمایش، طبقه و نسل نوینی از سلاح های ضد موشكی پا به عرصه وجود گذاشته است.(2010)

**سیزدهم فوریه

- بغداد پایتخت خلفای عباسی به تصرف هلاكوخان مغول درآمد. در این ماجرا علاوه بر مدافعان ، نیمی از سكنه شهر نیز توسط سربازان مغول قتل عام و بناهای بغداد طعمه حریق شدند.(1258)

- اعلامیه موسوم به حقوق، در انگلیس قرائت و حكومت این كشور به مشروطه سلطنتی تبدیل شد. براساس این اعلامیه اختیارات مهمی چون اجرای قوانین، اخذ مالیات و سربازگیری از پادشاه سلب شد و بعدها در اختیار مجلس قرار گرفت.(1689)

- 'نیكاراگوا' در آمریكای مركزی پس از اینكه با جمهوری مكزیك متحد شد، به فدراسیون كشورهای آمریكای مركزی پیوست. این كشور در سال 1838 كاملا آزاد و مستقل شد.(1822)

- جنگ 'بوداپست' كه به منظور شكست حلقه محاصره ارتش سرخ شوروی آغاز شده بود با شكست آلمان و اشغال بوداپست پایتخت مجارستان در اروپای مركزی و خروج این كشور از جریان جنگ جهانی دوم پایان یافت.

(1945)

- صدام رییس جمهور مخلوع عراق كه به دلیل عدم پذیرش صلاحیت رییس دادگاه 'رئوف عبدالرحمن' و ادعای داشتن كینه شخصی قاضی با خودش، از حضور در صحن علنی دادگاه، خودداری كرده بود، توسط ماموران امنیتی به زور و اجبار در جلسه حضور یافت. وی در این جلسه به اتهام كشتار 140 شیعه در سال 1982 در'دجیل' عراق محاكمه شد. ( 2006)

**چهاردهم فوریه

- پاپ كلیسای رم 'پاپ بندیكت هشتم'، 'هانری دوم'(پسر حاكم باویر آلمان)را به عنوان امپراتور كاتولیك های اروپا انتخاب كرد و به همین دلیل قلمرو او امپراتوری مقدس خوانده شد.(1014)

- در جریان جنگ های 'ناپلئون بناپارت' شهر رم كه در آن زمان مركز همه فعالیت های سیاسی و نظامی پاپ 'پی هفتم'، رهبر بزرگ مذهب كاتولیك بود به تصرف نیروهای فرانسوی درآمد. ناپلئون اعلام كرد: رم كه در گذشته توسط شارلمانی، امپراتور سابق روم به كلیسا اهدا شده بود دوباره از پاپ پس گرفته می شود.(1810)

- 'آریزونا'به اتحادیه ایالات متحده آمریكا پیوست. با این الحاق، آریزونا چهل و هشتمین ایالت آمریكا شد.(1912)

- در حمله تروریستی صهیونیستها به روستای فلسطینی 'سعسع' واقع در منطقه جلیل شمالی، 20 خانه ویران و 60 تن از اهالی این روستا كشته شدند.(1948)

- شهرهای آلمان، درجریان جنگ جهانی دوم، توسط متفقین به وسیله یك هزارو 733 فروند هواپیمای بمب افكن انگلیسی و آمریكایی به شدت بمباران شدند. در این بمباران‏ ها كه سه روز مداوم به طول انجامید، چند شهر صنعتی آلمان به تلی از خاكستر تبدیل شد و بین 150 تا 250 هزار نفر از غیرنظامیان شهرهای آلمان، جان خود را از دست دادند.(1945)

- فدراسیون متحد عربی با حضور دو كشور عراق و اردن تشكیل شد. این دو كشور با تحریك انگلیس و آمریكا در واكنش به جمهوری متحده عربی كه به ابتكار 'جمال عبدالناصر' ، دومین رییس جمهور مصر، در اول فوریه 1958 با عضویت مصر، سوریه و یمن تشكیل شده بود، بیانیه‏ای منتشر كردند و بر اساس آن 'اتحاد عربی' و 'اتحاد هاشمیان' را ایجاد و در این كشور جدید، پیوندهای خارجی، مسائل دفاعی، گمرك و آموزش به یك كابینه فدرال واگذار می شود. این اتحادیه جوان عمر چندانی نیافت و پس از پنج ماه از اعلام موجودیت، به واسطه كودتای نظامی عراق منحل شد.(1958)

- 'رفیق حریری'سیاستمدار، فعال اقتصادی و نخست وزیر كشور لبنان بر اثر انفجار بمب كشته شد. او رهبر پنج كابینه در دولت لبنان بود كه پس از مدتی از مقام خود استعفا داد.(2005)

**پانزدهم فوریه

- قرارداد تاریخی 'هوبرتسبورگ' در شهری به همین نام در آلمان بین 'فردریك دوم' پادشاه پروس و 'ماری ترز' امپراتوریس اتریش به امضا رسید. به موجب این قرارداد پروس متعهد شد در صورتی كه اتریش از ادعای خود نسبت به سیلزی، منطقه ای در جمهوری چك امروزی، دست بردارد، در هیچ میدان جنگی با سپاهیان اتریشی روبرو نشود.(1763)

- جنگ دریایی میان استعمارگران فرانسه و انگلیس بر سر استثمار هند در سواحل این كشور آغاز شد. در پی شكست فرانسه از انگلیس در جنگ مدرس و انعقاد معاهده پاریس و تعهد فرانسه برای چشم پوشی از هند؛ فرانسه بار دیگر برای تصرف هند وارد جنگ با انگلیس شد و به پیروزی رسید اما این كشور نتوانست عملاً دوباره به هند بازگردد و انگلیس همچنان به عنوان استعمارگر اصلی شبه ‏قاره هند در این سرزمین باقی ماند.(1782)

- اولین جلسه نمایندگان اروپا برای ایجاد دیوان داوری بین‏المللی در لاهه برگزار شد.(1922)

- 'فرانكلین روزولت' رییس جمهوری آمریكا به هنگام سخنرانی مورد سوقصد واقع شد، اما جان سالم به در برد.(1933)

- سروان 'گالوائو'،نویسنده و نظامی پرتغالی با تصرف كشتی سانتاماریا، قیام انقلابی 'سانتاماریا' را علیه رژیم استبدادی 'سالازار' دیكتاتور پرتغال آغاز كرد. این عملیات با پس دادن كشتی به پرتغال و پناهنده شدن گالوائو به برزیل خاتمه یافت.(1960)

- روز ملی افغانستان با خروج كامل نیروهای متجاوز شوروی از این كشور اعلام شد. شوروی كه از سال 1979 با هدف تثبیت حكومت دست نشانده خود در كابل و گسترش نفوذ خود به سوی جنوب آسیا، افغانستان را به مدت 10سال اشغال كرده بود، در اثر مقاومت مجاهدان مسلمان افغان، این كشور را تخلیه كرد.(1989)

**شانزدهم فوریه

- روز ملی و سالروز تاسیس كشور 'لیتوانی'، كشوری كوچك در شمال اروپای شمالی و از جمله كشورهای حوزه بالتیك، اعلام شد. با وقوع انقلاب در شوروی و تضعیف روسیه به دلیل شركت در جنگ جهانی اول، لیتوانی اعلام استقلال كرد.(1918)

- یك سال پس از تاسیس سازمان ملل متحد، برای اولین بار حق وتو، توسط نماینده شوروی سابق در سازمان ملل متحد كه با یكی از قطعنامه های شورای امنیت موافق نبود، مورد استفاده قرار گرفت. این حق تنها منحصر به پنج عضو دائمی این شورا یعنی آمریكا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین بود.(1946)

- 'شیخ راغب حرب' امام جمعه شهرك 'جبشیت' در جنوب لبنان، از پایه‏گذاران جنبش مقاومت اسلامی در این منطقه و روحانی مبارز ضد صهیونیستی توسط تروریست‏های صهیونیست به شهادت رسید.(1984)

- 'سید عباس موسوی' دبیر كل حزب‏اللَّه لبنان كه برای شركت در مراسم یادبود هشتمین سالگرد شهادت شیخ راغب حرب به جبشیت لبنان رفته بود، به هنگام بازگشت با یورش هوایی مزدوران رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، به شهادت رسید.(1992)

**هفدهم فوریه

- فیلسوف ایتالیایی'جیوردانو برونو'، اخترشناس،فیلسوف و شاعر، در دادگاه تفتیش عقاید، به جرم نگارش كتاب‏ های كفرآمیز و همكاری با 'ملكه الیزابت' كه مخالف كلیسا و رهبران آن بود، به اعدام محكوم شد.(1600)

- در جریان جنگ های ناپلئون بناپارت، جنگ خونین 'ساراگوسا' پس از چهار ماه درگیری سنگین، میان فرانسه و اسپانیا با پیروزی فرانسویان و اشغال شهر ساراگوسا در اسپانیا خاتمه یافت.(1809)

- 'لئوپولد سوم' چهارمین پادشاه كشور بلژیك، بعد از استقلال آن كشور، به جای پدرش 'آلبرت اول' كه در این روز در یك سانحه كوهنوردی كشته شده بود، به سلطنت رسید.(1934)

- 'فیدل كاسترو' در كوبا به قدرت رسید. كاسترو در مبارزه علیه حكومت دیكتاتوری'باتیستا' در اولین حمله خود در نوامبر 1956 با شكست مواجه شد اما با تربیت چندین هزار نیروی چریك ورزنده، توانست در سال 1958 حمله وسیعی به كوبا را سازماندهی كند و حكومت باتیستا را سرنگون سازد.(1959)

- بدنبال اشغال كویت توسط عراق در جریان جنگ خلیج فارس، بر اثر اصابت یك موشك آمریكایی به پناهگاه 'الامیریه' در غرب بغداد 403 تن كشته شدند.(1991)

اطلاع**2059**9128**1717





:: برچسب‌ها: جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: